Предметнапрограма од интегрирани петгодишни студии (студии од прв и втор циклус) студии по архитектура |
||||||||||||
1. |
Наслов нанаставниотпредмет |
Естетика |
||||||||||
2. |
Код |
3.15.6 |
||||||||||
3. |
Студиска програма |
Архитектура |
||||||||||
4. |
Организатор настудиската програма(единица, односно институт,катедра, оддел) |
Универзитет Св. Кирил и Методиј во Скопје Архитектонски факултет – Скопје |
||||||||||
5. |
Степен |
Прв циклуснастудии |
||||||||||
6. |
Академска година/семестар |
III / 6 |
7. |
Број на ЕКТС |
1 |
|||||||
8. |
Наставник |
Професор од Филозофски факултет |
||||||||||
9. |
Предусловзазапишување на предметот |
нема |
||||||||||
10. |
Цели напредметнатапрограма(компетенции): Целта на наставата по Естетика е студентите по Архитектура да се запознаат со основите идеи на естетичката наука како философска дисциплина -со естетскиот однос кон светот и со естетичките погледи за творештвото, за уметноста и за естетските категории, како и со нивното значење за изградбата на човечки и уметнички поглед на светот. Ќе се посочат основните теориски пристапи и методи на Естетиката при разработката на естетички прашања, студентите ќе ги продлабочат своите сознанија за значењето на творештвото и на естетските категории за човековиот живот и за одржувањето и напредувањето на човештвото. Наставата ќе ги упати во големите естетски вредности и форми на творештвото, ќе ги запознае со основните размисли во човечката историја за естетските вредности и за целта на творештвото, особено на архитектонското и на разните видови визуелно творештво, ќе им ги претстави најновите творечки истражувања и настојувања на ликовен и градежен план, како и елементите на етиката на градителската професија како особен вид култура. |
|||||||||||
11. |
Содржина на програмата: Наставната програма содржи материјал од областа на Општата естетика и на Естетиката на архитектурата и на ликовните уметности, како и од областа на Философијата, Антропологијата, Гносеологијата, Методологијата и Етиката. Основната ориентација на оваа естетичка настава е проблемска, а не историска. Естетика како наука и философска дисциплина; Најзначајни стари и нови естетички ориентации; Естетика и Поетика; Естетиката како наука за уметноста, за творештвото и за естетичките категории (убавото); Естетиката како наука за отвореноста и за толеранцијата. -Однос кон светот, сознание на светот, градење на светот; Универзумот и човекот, есенција и егзистенција, човекот и другите суштества; Естетски категории на постоењето: простор и време, длабочина, широчина и височина, хармонија и ритам. -Видови методолошки пристапи, аналитичко гледање на природата, синтетски поглед на светот; Живот, љубов кон животот и мисла за животот, чување и унапредување на животот; Човек како природно, социјално, етичко и творечко суштество; Уметноста како човечко дело и потреба. -Природното и создаденото убаво; Потекло на уметноста, извори на уметноста, суштина на уметноста; Субјективистичка и објективистичка естетика, материјална и формална естетика, социолошка и психолошка естетика. -Суштина и основни естетски својства на уметничкото дело; Естетички категории (убаво-грдо, возвишено-грациозно...); Форма и содржина; Планови на уметничкото дело; Метафизички, антрополошки, гносеолошки и етички димензии на метноста; Идеален карактер на уметноста; Однос на современата уметност спрема реалноста. -Интуиција, израз (експресија) и форма; Јазик на уметноста; Комуникациска суштина на уметноста; Утилитарна суштина на творењето; Уметничката идеја и нејзиното реализирање; Уметноста и техниката. -Вкус; Доживувањето на уметноста, Стил; Уметничка критика. -Уметност и уметности; Видови уметности; Поделба на уметностите (просторни и временски); Визуелните и просторните уметности во системот на уметностите. -Местото на визуелните и просторните уметности во современата уметничкапрактика; Структура; Лик, форма; Боја; Визуелна и хумана комуникација. -Архитектурата во историјата и во човековиот живот; Ставови за архитектурата на бележити естетичари; Особености и вредности на архитектурата. -Поетски и технички карактеристики на архитектонското творештво. -Духот на творецот; Задачи на творецот (уметникот); Етички функции на уметноста, морална рецепција на уметноста; Уметноста и градителството во заштитата на природната средина (еколошка етика на градителството. |
|||||||||||
12. |
Методи нa учење: Во наставата ќе се користат интерактивни методи, со кои студентите ќе сеангажираат во анализа на основните идеи на естетиката и за согледба на значајните прашања на естетското, особено на визуелното доживување на светот. Студентите ќе се насочуваат кон читање на научни извори и кон изработка на домашни семинарски трудови и есеистички обработки на истражуваните прашања и идеи. |
|||||||||||
13. |
Вкупенрасположив фонд на часови |
25часови |
||||||||||
14. |
Распределбанарасположивотовреме |
15+10+0+0+0 часови |
||||||||||
15. |
Форми нанаставниактивности |
15.1. |
Предавања-теоретска настава |
15 часови |
||||||||
15.2. |
Вежби(графички, аудиториски и индивидуални) |
10 часови |
||||||||||
16. |
Други форми наактивност |
16.1. |
Проектнизадачи |
0 часови |
||||||||
16.2. |
Самостојнизадачи |
0 часови |
||||||||||
16.3. |
Домашноучење |
0 часови |
||||||||||
17. |
Начиннаоценување |
|||||||||||
17.1. |
Колоквиуми |
0 бодови |
||||||||||
17.2. |
Графички вежби Програмска задача |
0 бодови |
||||||||||
17.3. |
Присуство на предавања 50 бодови Присуство на вежби 50 бодови |
100бодови |
||||||||||
18. |
Критериумиза оцена (БОДОВИ-ОЦЕНА) |
до 50 бодови |
5 (пет) (F) |
|||||||||
од51 дo 60 бодови |
6 (шест) (E) |
|||||||||||
од61до70 бодови |
7 (седум)(D) |
|||||||||||
од71до80 бодови |
8 (осум) (C) |
|||||||||||
од81 до90 бодови |
9(девет) (B) |
|||||||||||
од91до100 бодови |
10(десет) (A) |
|||||||||||
19. |
Условзапотписиполагањена завршен испит |
41 бод |
||||||||||
20. |
Јазик накојсеизведува наставата |
Македонски |
||||||||||
21. |
Метод на следење на квалитетот на наставата |
Анкети на студентите и процес на самоевалуација |
||||||||||
22. |
ЛИТЕРАТУРА |
|||||||||||
22.1. |
Задолжителналитература |
|||||||||||
Бр. |
Автор, наслов, издавач, година |
|||||||||||
Павао Вук-Павловиќ: Творештвото и музејската естетика (Принципите наЕстетичката лабораторија), подг. К. Темков, Скопје, Метафорум, 1994; Pavao Vuk-Pavlovic: Dusevnost i umjetnost, Zagreb, 1976; Djelovnost umjetnosti, Zagreb, 2008 Георги Старделов: Сумма аестхетицае (Местото и улогата на уметноста и естетиката во развитокот на националните култури кај Македонците, Словенците, Србите и Хрватите), Скопје, Култура, 1991 Констатин Крпиќ: Естетика граѓевинарства, Београд, Научна кнјига, 1991. Jьrgen Tietz: The Story of Modern Architekture, Berlin, Ullmann, 2008. Art Now, Taschen -International Edition. Николаи Хартманн: Аестхетик, разни изданија на разни јазици Владислав Татаркјевич: Историја шест појмова (Уметност; Убавина; Форма; Творештво: Подражавање-Мимезис; Естетска доживелица + За совршенството), Београд, Нолит Гастон Башлар: Poetika prostora, Beograd, Kultura, 1969 Rudolf Arnhajm: Dinamika arhitektonske forme, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1990 Galvano dela Vople: Istorija ukusa, Beograd, BIGZ, 1979; Kritika ukusa, Beograd, Nolit, 1975 Јulia Cameron – Mark Bryan: The Artist`s Way (A Spiritual Path to Higher Creativity) New York, Putnam 1992 Robert Venturi: Slozenost i protivrecnosti u arhiteklturi, Beograd, Građevinska knjiga, 1989. |
||||||||||||
22.2. |
Дополнителналитература |
|||||||||||
Бр. |
Автор, наслов, издавач, година |
|||||||||||